Vernissagekort Fragment, Nääs Konsthantverk
Årtal: 2016
Teknik:
En kombination av olika textila tekniker. Infärgad , handtryckt, mokume, devoré etc.
Det textila materialet har sedan fästs på 3d printade konstruktioner i nylon.
Material:
Siden, ull, siden/viskos, paper-nylon etc
Foto: Jan Berg
Utställningen Fragment var en experimentell utställning med olika textila utkast och modeller.
Med utställningen vill jag också visa på textils både mångfald samt möjligheter. Min ambition var att göra en
lekfull utställning där det textila materialet samt det textila hantverket är i fokus.
Men framförallt låta textil få vara textil.
Att skapa en textil rumslighet m ha små textila skulpturer som tillsamman skapar en känslighet och en nerv.
Kokonger
Årtal: 2015/2016
Teknik:
En kombination av olika textila tekniker. Infärgad, tryckt och mokume.
Det textila materialet har sedan fästs på 3d printade konstruktioner i nylon.
Material:
Siden (Organza)
Navet i projektutställningen har varit en 3d printer.
Genom att använda en 3dprinter vill jag kunna förstärka samt hitta nya möjligheter för det textila materialet.
3dprinting är ett kluster av många discipliner samt komplext.
Men på sikt är det min ambition att hitta
helt nya samt oväntade möjligheter för textil gestaltning.
Handtryckta brickor
Årtal: 2014/2015
Teknik:
Handtryckt med reaktiv färg i kombination med reservagetekniker på olika textila material.
Material:
Linne, satin, viskos etc
Jag vill synliggöra och uppvärdera den textila brukskonsten som har en mkt undanskymd plats i dagsläget.
Detsamma gäller tyvärr även handtryck som helhet.
Mer info om hur brickorna tas fram finns
här»
“
Min huvudsakliga inspiration är naturen.
Tanken med installationen är att fånga något flyktigt samt skört, en ögonblicksbild i gränslandet mellan Tyngd-Viktlöshet.
Ett ödsligt landskap där samspelet mellan material, färg och struktur skapar en känsla av tystnad samt förgängelse.
”
Eva Best
Fruset Landskap
Årtal: 2013-2016
Teknik:
Infärgad siden/viskos sedan handsytt för att erhålla struktur (mokume).
Det textila materialet har sedan fästs på 3dprintade konstruktioner i T-glase.
Material:
Siden/viskos.
Foto: Jan Berg
“
Min huvudsakliga inspiration är naturen.
Tanken med installationen är att fånga något flyktigt samt skört, en ögonblicksbild i gränslandet mellan Tyngd-Viktlöshet.
Ett ödsligt landskap där samspelet mellan material, färg och struktur skapar en känsla av tystnad samt förgängelse.
”
Eva Best
Grunden till detta projekt började redan 2009/2010 då jag var väldigt intresserad av vikningar
(folding) som ett sätt att skapa volym samt textilier med mer skulpuralt uttryck.
Problemet med denna teknik och textil är att man måste använda syntetisk textil för att vikningar (veck) skall bli permanenta.
Syntetisk textil begränsar möjligheterna till både färg samt karaktär. Antingen får man använda färdigfärgad textil alternativt
använda transfer film/airbrusha pigment färg.
Jag hittade inte då någon bra lösning på problemet och började experimentera med annat.
2013 köpte jag boken FABRICATED som just då var mkt omtalad internationellt. Denna bok tog upp 3dprint samt försökte sia om hur denna teknik
kunde påverka vitt skilda discipliner som mat, medicin, ingenjörsvetenskap, design mm.
Jag höll just då på med att ta fram ett textilt material som skulle visas i Tokyo under hösten.
Ett tiotal små skulpturer som utan stöd kollapsade och här väcktes tanken om att kombinera textil och
3d printing.
Dels för att förstärka men också ge mig en större frihet gällande materialval och på sikt kunna skapa mer permanenta lösningar som skulle kunna användas för ex offentlig miljö.
För att visa på ljusets betydelse för att skapa olika stämningar finns ett Bildspel nedan.
Mer info »
Ett antal provbilder togs i en ljusstudio som underlag till detta bildspel.
Mitt syfte var att studera hur det textila materialet/konstruktioner i samspel
med olika ljusförhållanden kan skapa vitt skilda stämningar samt uttryck. En lek med ljus och skugga.
Hur man med ljusets hjälp kan förstärka känslan av textil och struktur samt volym för att skapa
mer föränderliga miljöer.
På längre sikt är det min ambition att skapa mer interaktiva inslag i en sådan
permanent installation som skulle kunna användas inom offentlig miljö eller som inslag i vintermörka
parker.
Fotograf: Jan Berg
Projektet är till sin karaktär mkt komplext.
Som alltid när man lär sig något nytt och experimenterar så tar det väldigt mycket tid samt
energi.
Det jag presenterar är så långt jag nått hittils men fortsättning följer.
Jag har nu lagt en solid grund för framtida textila gestaltningar.
Nu börjar en roligare samt mer fantasifull fas som ingår i ett längre och större projekt.
3d printade konstruktioner
3d printade konstruktioner i olika material använder jag för att kunna forma textil.
Bilden visar olika prototyper och olika lösningar för Fruset Landskap (dessa konstruktioner är ej efterarbetade).
Det finns en uppsjö av filament (material) men jag har främst använt PLA, nylon samt t-glase.
PLA använder jag för prototyper för att sedan gå över till mer hållbara filament
främst Nylon och T-glase.
Nylon filament har den fördelen att man kan färga detta med syrafärg precis samma färggrupp
som används till att färga ex siden och ull.
T-glase finns i olika färger samt färglös och liknar PET. Är 100% återvinningsbart. Den t-glase jag använt är klassad för att
kunna användas i kontakt med mat och dryck.
Jag har modellerat fram "nästningshål" för att lättare kunna styra/forma samt fästa det textila materialet på ett mer naturligt och ledigt sätt.
Dessa hål gör också konstruktionerna mer estetiska samt lättare.
Följ gärna min hemsida för framtida textila projekt.
Projektet har genomförts med stöd av:
Frispel
Stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond