<
>
Textiltryck under arbete. Min ateljé är utrustad med två tryckbord, ångfix samt ett litet färgeri.
Jag examinerades från Konstfack 1977 och mitt diplomarbete var inom textiltryck.
Jag har sedan dess experimenterat och fördjupat mina kunskaper inom olika färgnings och reservagetekniker.
I slutet av 90-talet kom jag i kontakt med den japanska tekniken Shibori och har sedan dess gjort ett antal studieresor till Japan.
Parallellt med mitt konstnärskap har jag arbetat som lärare.
Under åren 2004-2008 var jag verksam som lektor och utbildningsledare
i textildesign på Textilhögskolan i Borås.
Det centrala i min yrkeskarriär har varit och är att hitta nya kombinationsmöjligheter med textil som utgångspunkt.
Jag arbetar både med bruksvara och offentlig gestaltning.
Reservageteknik:
Jag har genom åren specialiserat mig inom olika reservagetekniker.
Reservageteknik är ett sätt att spara ut partier inom textil.
Beroende på sammansättning av reservagepastan vid textiltryck kan alla möjliga ytor uppstå från högdagrar till halvtoner.
Även "skrovliga", mönstrade ytor kan skapa känslan av struktur och användas för att skapa större färgdjup vid övertryck alternativt överfärgning.
Jag fascineras av att tänja det textila materialets gränser. Genom vikning,
färgning, utbränning och krympning skapas strukturer som skiftar beroende
på ljusförhållande och därmed ger ett föränderligt uttryck.
Jag vill bidra med min kunskap om färg och material för problemlösning inom
offentlig miljö och skapa miljöer som främjar återhämtning och reflektion.
Genom att kombinera färg, material och strukturer vill jag ge platser och rum
en identitet.
Shibori plattor
Shibori betyder att pressa och är en japansk teknik för att reservera samt mönstra en yta.
Denna teknik använder jag som komplement till andra reservagetekniker såsom
mekaniska och kemiska när jag trycker för att bibehålla ljusa partier.
Ljus är och har alltid varit centralt för mitt arbete där jag använder det textila materialets olika transparens för att antingen stänga ute eller sila ljuset för att på så sätt gestalta en miljö.
Arashiyama nära Kyoto.
Jag har inspirerats av kulturer där ljuset har spelat en central roll inom arkitektur/konst.
Främst den moriska kulturen (Marocko/Andalusien) samt den Japanska kulturen.
Vid ett flertal tillfällen har jag besökt Japan under 2000-talet.
Första gången åkte jag för att studera olika traditionella textila tekniker
som Shibori i Aritmatsu.
Jag besökte även ett flertal nutida japanska textilkonstnärer exempelvis
Jun-ichi Arai och Hiroyuki Shindo.
Dessa konstnärer influerade mig genom
deras arbetssätt att använda traditionella hantverkstekniker på nutida material.
Ett resultat av detta möte blev utställningen Novemberljus i Botaniska trädgården
i Göteborg 2000/2001.
Numera blandar jag textila tekniker från olika textila fält som jag använder på ett intuitivt och fritt sätt. Utmaningen och drivkraften är att se hur långt man kan tänja ett textilt material samt vilka uttryck som kan nås. Jag vill få fram textila material med karaktär och uttrycksfullhet och som förvånar. Textilier som utstrålar förgänglighet, skörhet samt föränderlighet.
Shibori plattor
Shibori betyder att pressa och är en japansk teknik för att reservera samt mönstra en yta.
Denna teknik använder jag som komplement till andra reservagetekniker såsom
mekaniska och kemiska när jag trycker för att bibehålla ljusa partier.
Reservageteknik:
Jag har genom åren specialiserat mig inom olika reservagetekniker.
Reservageteknik är ett sätt att spara ut partier inom textil.
Beroende på sammansättning av reservagepastan vid textiltryck kan alla möjliga ytor uppstå från högdagrar till halvtoner.
Även "skrovliga", mönstrade ytor kan skapa känslan av struktur och användas för att skapa större färgdjup vid övertryck alternativt överfärgning.
Arashiyama nära Kyoto.
Jag har inspirerats av kulturer där ljuset har spelat en central roll inom arkitektur/konst.
Främst den moriska kulturen (Marocko/Andalusien) samt den Japanska kulturen.